Első ilyen cikkünk Imi barátunk 1976-os CJ 7Jeep-jéről fog szólni.
Imi a Watch My Dying metalbanda alapító tagjaként, híven az "érzés"-hez rajong az amerikai vasakért. Mert amiben nem V8 dolgozik, azt kár volt legyártani.
A szóban forgó "kis" autót pár éve vette, nem túl romos de mindenképp felújításra szoruló állapotban. Darabokra szedték és az utolsó csavarig felújították a szükséges dolgokat pedig újra cserélték. Az USA-ból rendeltek hozzá némi apróságot, ami optikailag feldobta a járgányt.
Fekete selyemfényű fényezést kapott és újra krómozták a szükséges elemeket. Új ülések kerültek bele, aminek bőrözése visszaköszön a műszerfalon. Egyszóval apait anyait megkapott a kocsi és ez meg is látszik rajta.
A kis szörnyeteg különlegessége az utólag belefaragott V8-as Chevy Small Block motor.
Az öt literes csöppség háromszáz lova húzza az 1200kg-os kocsit, aminek teljesítményét egy három azaz három sebességes automata váltó viszi át a merev hidakon keresztül a kerekekre. Mindezt a lehető legoldschoolabb első hátsó laprúgós megoldással. A végtelen nyomatékgörbét harminchármas M/T gumik próbálják meg a talajra exportálni több kevesebb sikerrel.
Volt szerencsénk a kocsit terepen is kipróbálni és mély benyomás tett ránk. A közel negyven perces kalandot leginkább egy euforikus vidámparki hullámvasutazáshoz hasonlítanánk a keményebb fajtából.
A legtöbb ember által ismert klasszikus terepes vezetés erre a kocsira nem vonatkozik. Tartós gázadásról tulajdonképpen nem is beszélhetünk. Csak gázfröccsökkel operálhat az ember, miközben a kormányt a gázzal harmonikusan mozgatva lehet csak a vasat az úton tartani. Tulajdonképen a terepen való tempós autózás nem is nagyon lehetséges. Egyszerűen ez a régi futómű és ez a teljesítmény köszönő viszonyban sincsenek egymással.
Valószínűleg egy másfél óránál többet fülvédő nélkül nem is nagyon lehet kibírni benne. Persze az a hang maga a Mozart greatest hits az autókat szeretők fülének, de azért abból is elég lenne egy óra, ha mondjuk mindezt a bécsi filharmonikusok előadásában, a HÉV békási aluljárójában kellene hallgatni.
Ehhez a surround-hoz nagyban hozzájárul a vezető ülés alatt oldalra kivezetett dupla kályhacső. Ajtó híján akár egy Harley-n is ülhetnénk vagy inkább egyszerre kettőn. A harminchármas M/T-k teljesen ki vannak téve az ember jóindulatának. Percek alatt nullázhatók az aszfalton ha mulatós hangulatban van az ember. Előnye a szerkezetnek, hogy rotációs kapaként is használható a hátsó kertben, mert full gázon a gyepen hat másodperc kell neki, hogy tengelyig ássa magát. Hogy mekkora gumi rakható alá? Mindegy, ami elfér. Ennek a kocsinak csak jót tesz ha valami visszafogja egy kicsit.
Rémesen őszinte az autó ma már elképzelhetetlenül az, egy régi katonai UAZ veheti csak fel vele ezen a téren a versenyt de mivel annak van ajtaja - rögtön négy is - ezért túl civilizált, hogy komoly ellenfél legyen.
És egyébként is az UAZ kipufogója nem lebegteti a lányok szoknyáját alapjáraton.
Egyetlen dolog fogalmazódott meg bennem: soha nem gyártottak még ennél semmirevalóbb értelmetlenebb 4x4-est a világon.
Olyan, mint gyerekkorunk matchboxa, az a játék örömén kívül semmire se jó. De vajon van e jobb dolog, mint a játék önfeledt öröme ezen a Földön!?
Kérdeztük is Imit, hogy állati meg minden, de komolyan miért pont ezt választotta a gyerekkori játékautó kupacból?! Sanda, kaján vigyorral kaptuk a beleköthetetlen választ. "- Mert jó!"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése