2018/10/03

Egyedi autók / autós egyéniségek 1. /Jeep CJ7/

Mint ahogy azt már korábban jeleztük, a különböző műhelyek által frissen épített autók leírásai mellett szeretnénk olyan bejegyzéseket is írni, amik már elkészült autócsodákról szólnak. Olyan kocsikról és tulajdonosaikról, amik vagy akik valamiért érdekesek.



Első ilyen cikkünk Imi barátunk 1976-os CJ 7Jeep-jéről fog szólni.
Imi a Watch My Dying metalbanda alapító tagjaként, híven az "érzés"-hez rajong az amerikai vasakért. Mert amiben nem V8 dolgozik, azt kár volt legyártani.



A szóban forgó "kis" autót pár éve vette, nem túl romos de mindenképp felújításra szoruló állapotban. Darabokra szedték és az utolsó csavarig felújították a szükséges dolgokat pedig újra cserélték. Az USA-ból rendeltek hozzá némi apróságot, ami optikailag feldobta a járgányt.

Fekete selyemfényű fényezést kapott és újra krómozták a szükséges elemeket. Új ülések kerültek bele, aminek bőrözése visszaköszön a műszerfalon. Egyszóval apait anyait megkapott a kocsi és ez meg is látszik rajta.
A kis szörnyeteg különlegessége az utólag belefaragott V8-as Chevy Small Block motor.



Az öt literes csöppség háromszáz lova húzza az 1200kg-os kocsit, aminek teljesítményét egy három azaz három sebességes automata váltó viszi át a merev hidakon keresztül a kerekekre. Mindezt a lehető legoldschoolabb első hátsó laprúgós megoldással. A végtelen nyomatékgörbét harminchármas M/T gumik próbálják meg a talajra exportálni több kevesebb sikerrel.




Volt szerencsénk a kocsit terepen is kipróbálni és mély benyomás tett ránk. A közel negyven perces kalandot leginkább egy euforikus vidámparki hullámvasutazáshoz hasonlítanánk a keményebb fajtából.
Gyakorlatilag teli szájjal röhögtük, sőt vinnyogtuk végig az utat. Joker-i ábrázatunk éppen csak annyi időre hervadt le, amíg időnként kiköpdöstük a sár, levél és bogár darabokat. Ha valaki arra vetemedik egy ilyen kocsival, hogy tenyérnyi pocsolyánál nagyobb dagonyába hajtson, az minimum egy festőoverállt húzzon magára vagy vegyen fürdőnadrágot.




A legtöbb ember által ismert klasszikus terepes vezetés erre a kocsira nem vonatkozik. Tartós gázadásról tulajdonképpen nem is beszélhetünk. Csak gázfröccsökkel operálhat az ember, miközben a kormányt a gázzal harmonikusan mozgatva lehet csak a vasat az úton tartani. Tulajdonképen a terepen való tempós autózás nem is nagyon lehetséges. Egyszerűen ez a régi futómű és ez a teljesítmény köszönő viszonyban sincsenek egymással.


Igaz meglepő módon nem pattog úgy az autó a kátyúkon, mint azt elsőre várná a konstrukciótól az ember. Ez a nem éppen könnyű motornak köszönhető.
Valószínűleg egy másfél óránál többet fülvédő nélkül nem is nagyon lehet kibírni benne. Persze az a hang maga a Mozart greatest hits az autókat szeretők fülének, de azért abból is elég lenne egy óra, ha mondjuk mindezt a bécsi filharmonikusok előadásában, a HÉV békási aluljárójában kellene hallgatni.


Ehhez a surround-hoz nagyban hozzájárul a vezető ülés alatt oldalra kivezetett dupla kályhacső. Ajtó híján akár egy Harley-n is ülhetnénk vagy inkább egyszerre kettőn. A harminchármas M/T-k teljesen ki vannak téve az ember jóindulatának. Percek alatt nullázhatók az aszfalton ha mulatós hangulatban van az ember. Előnye a szerkezetnek, hogy rotációs kapaként is használható a hátsó kertben, mert full gázon a gyepen hat másodperc kell neki, hogy tengelyig ássa magát. Hogy mekkora gumi rakható alá? Mindegy, ami elfér. Ennek a kocsinak csak jót tesz ha valami visszafogja egy kicsit.



Rémesen őszinte az autó ma már elképzelhetetlenül az, egy régi katonai UAZ veheti csak fel vele ezen a téren a versenyt de mivel annak van ajtaja - rögtön négy is - ezért túl civilizált, hogy komoly ellenfél legyen. 
És egyébként is az UAZ kipufogója nem lebegteti a lányok szoknyáját alapjáraton. 
Egyetlen dolog fogalmazódott meg bennem: soha nem gyártottak még ennél semmirevalóbb értelmetlenebb 4x4-est a világon.
Olyan, mint gyerekkorunk matchboxa, az a játék örömén kívül semmire se jó. De vajon van e jobb dolog, mint a játék önfeledt öröme ezen a Földön!?


Kérdeztük is Imit, hogy állati meg minden, de komolyan miért pont ezt választotta  a gyerekkori játékautó kupacból?! Sanda, kaján vigyorral kaptuk a beleköthetetlen választ. "- Mert jó!"
Hát mi felírtunk a nemlétező bakancslistánkra egyet, még ha nem is az első oldalra.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése