2019/01/21

Túraautó építés 3. /Nissan Navarra NP300/

A mostani bejegyzésünkkel visszafogottabb vizekre evezünk.
Egy új frissen épített Nissan Navarra pickup-ot szeretnénk nektek bemutatni.
Egész pontosan egy Navarra NP300-ast. Ez az a pickup amelyik elsőként szakított azzal, hogy laprúgót használjon a hátsó felfüggesztésben. De, hogy egész pontosak legyünk ez csak a dupla kabinos verziókra igaz. Hiszen a sima melós változatok továbbra is a jó öreg laprúgóval szereltek.
Akiket a téma közelebbről is érdekel azok nyilván kívülről fújják az előnyöket és hátrányokat. A pickup lélektanhoz laikusként álló olvasóink kedvéért összefoglalva; a Nissan csinált egy fából vaskarikát.
Marketing szempontból helyesen felismerték azt, hogy divat lett ilyen kocsival járni. Viszont akik ilyen okból használják csak külsőségekben szeretnének favágónak látszani. Valójában pedig szívesen töltenék a hétköznapokat egy középkategóriás személyautó nyújtotta kényelmi szinten.
Mivel ők a potenciális vásárlók ezért a még családi autónak is beadható dupla kabinos, öt személyes, négy ajtós verziót választják. Így a gyártók nyeltek egy nagyot és kidobták alóla a pihi puhi komfort ősi ellenségét: a laprúgót.
Helyette raktak bele tekercsrúgót és a merev híd maradt, mert akkorát nem mertek dobbantani, hogy elhagyják, pedig az lett volna az igazi húzás. És, hogy miért fából vaskarika? Hát azért, mert a valódi melósba meg berakták a laprúgót. 
Szóval most lett egy batár nagy valami, ami családinak teherautó, de teherautónak meg családi. Szabadidő (crossover) autónak hiába minden igyekezet még így is túl pattogós maradt.
Leszámítva a még mindig rakoncátlan fenekét, komfortos? Igen. Csöndes? Igen. Belső tér? Nagyon ott van. Megy? Mint az állat! Van benne plazma TV méretű egérpad? Van ám! 
Akkor meg mi a gond? Hát csak az, hogy ezt már négy millióval kevesebbért is megkapja az ember akár négykerekes verzióban. Ezen az áron meg már komoly nagytestű crossover-ek is hazavihetők.
Már hallom is a választ: “ - Na jó de ez terepjáró!” Alapból azért óvatosan vele, de lehet belőle terepjárót faragni. 


Semmivel sem lép nagyobbat a hátulja, mint laprúgós társa pedig az se lép nagyot. A hasmagassága talán az egyik legalacsonyabb a kategóriájában, talán pont azért mert nagyon személyautósra akarták csinálni. Az alaphajtás mellé, - ami egy klasszikus 4x4 megoldás - rendelhető ugyan speer difi, de senki se várjon csodát főleg azokon a gumikon amikkel zömében használják. 
A cikkünk alanyának tulajdonosa - valószínűleg szembesülvén az előbb felsorolt dolgokkal - a mérnökök és marketing guruk helyett döntötte el ezt a kérdést. Értelemszerűen a könnyebben kivitelezhető utat választva “terepjáróbbat” csinál belőle. Választása az ausztrál Pedders cég teljes alap futómű szettjére esett. 


Ezek tartalmazták a két első emelő erősített rugós tagot, a hátsó rúgót és gátlókat. Ezek elől négy, hátul öt centimétert emeltek, ami a szintén felrakott magasabb falvastagságú gumikkal már egész kellemes kiállást kölcsönöznek az autónak.

Fontos közérdekű közlemény, hogy a Pedders termékek rendelkeznek a mágikus E-jelzéssel. Hogy ez pontosan mit is jelent:
"Amennyiben az alkatrész megfelelőségének igazolása ENSZ-EGB gépjármű előírás alapján történik, a megfelelőség igazolására az alkatrészen (vagy csomagolásán) az "E" jel szolgál.
Forrás: 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 22. §"
Az autó alá vastag alumínium haspáncél került, amit a műhely maga gyártott le a tereprallye kocsikhoz valókkal megegyező kivitelben.
Mondjuk valódi terepjárónak gyártott kocsiknál, amik komolyan emeltek és eredendő előfordulási helyük a vadon, alapból kellőképp erősítettek és védettek az alkatrészek. Így a még beszámítható kategóriába eső terepen örömködők elég nehezen tudnak komoly bajt csinálni. Ezzel szemben piszok nehéz egy ilyen vértezet, főleg mikor már tele van sárral, szellőzni se igen hagyja a kocsi hajtásrendszerét. Dacára annak, hogy alumínium és a jó szakember a megfelelő helyekre jókora szellőző nyílásokat készít.

Az ilyen és a hasonló modern, viszonylag alacsony és hosszú járművek esetében ez kérem kötelező. Feltéve ha víkendházi murvás útnál közelebb akarunk kerülni kocsival az anya természethez.
Ezen kívül kapott egy szép és jó csörlőt a lengyel escape-től. Aminek érdemeit már tapasztaltuk és meg is írtuk több bejegyzésünkben. Ezt teljesen rejtve szerelték fel úgy, hogy a kábelt vezető csúszóablak a felnyitható rendszám mögé került.



Készült az autóhoz egy speciális "bajusz vas" is. A legtöbb gyári krómozott vacak csövekkel ellentétben, amik többet ártanak mint használnak egy esetleges külső behatás esetén ez tényleg védi a kocsi orrának alsó élét amire szükség is van hiszen tényleges terepen még mindig határeset a kocsi első terepszöge. Ezen ténylegesen csak egy jól kivitelezett vas lökös segítene, csakhogy egy ilyen elektronikával telepakolt kocsinál ez nem könnyen megoldható feladat.
Ez a cső olyan erős, hogy amint azt a képek is bizonyítják a kocsi emelési pontjaként is használható illetve annál fogva nyugodtan rángatható is egy felhasalás esetén.
Ami végképp megkoronázta a művet, az egy igen attraktív teljes fóliázás volt. Ez nem csak egyedivé és dögösebbé varázsolta, de meg is óvja az elkerülhetetlen karcolódásoktól. 



Ezen átalakításokkal már az offroad szelleméhez mérten is egy klassz jármű lett belőle, ami vadászatra, horgászatra, ilyen olyan gazdaságokba, extrém sportokat űzőknek teljesen megfelel. Akár könnyebb terepjárós túrákra is elmerészkedhet vele az ember. Mindezt úgy, hogy a hétköznapokban is közel személyautós kényelembe ringat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése