2016/01/23

Offroad kütyük 5. - Kaszniemelés, küszöbvas, snorkel

Ebben a cikkben a kaszni emeléséről szeretnénk veletek megosztani pár gondolatot és azokról a kiegészítőkről, amik valamilyen formában összefüggnek vele.
Úgy gondoljuk, hogy a bodylift-et mindenképp a futómű emelése után érdemes (vagy természetesen egyszerre) megcsinálni. Okát most nem fejtenénk ki itt megtaláljátok (katt).
Sokszor hallok olyan érvet, hogy azért bodylift a futómű emelése helyett mert az olcsóbb. Igen az ha meg tudjuk magunknak csinálni, hiszen anyagköltsége töredéke a futóműemelésnek. Viszont ha szakemberre bízzuk (ajánlatos) akkor - mivel igen nagy macera - a munkaóra egyenlíti ki a számlát.
Miért is jó a kasznit megemelni? 


Először is még nagyobb kereket tudunk a kocsi alá rakni. Ez a mi II. Pajerónk esetében 35" jelent, ami - a kocsi méretét figyelembe véve - barátok közt is elég durva.
Aztán nő a terepszög elől és hátul, amit egy jól kivitelezett első és hátsó lökhárítóval még megnövelhetünk és a kaszni küszöb magassága is megnő.
Na ez eddig elég köztudott de jöjjenek a kevésbé hangoztatott lényeges apróságok.
Mivel a motor marad a helyén de az intercooler követi a kasznit, jobb lesz a levegő áramlása a motortérben, a cooler távolabb kerül a motor hőjétől, így jobb lesz a hatásfoka.
Mivel a váltók és a kaszni közt megnő a távolság, ott is jobb lesz a légáramlás, ami viszont nagyon is fontossá fog válni abban a pillanatban, amikor egy ténylegesen is hatásos teljes alumínium haspáncél kerül a kocsink alá. 
Ugyanez a helyzet a kipufogóval. A legtöbb terepjárón - hogy is mondjam - kicsit sok a dob. Ráadásul főleg a nagy hátsó dobok elég mélyen lelógnak és könnyű őket leszakítani. A kivezetésekről nem is beszélve, mert többségük hátul azonnal áldozatul esik az első tolatgatásnak. A megoldás egy jó rendszer kiépítése, aminek kivezetése valamelyik hátsó kerék elé fut ki. Ahhoz viszont az egy darab nagyobb dob okán hely is kell.

De tovább is van mondjam még?
Ott van például a benzintank kérdése. A német, amerikai és japán típusok zömében a benzintank a hátsó híd mögött van. Legyünk őszinték a legsz@rabb helyen. Természetesen ezt minden igyekezet ellenére odavágja az ember. Főleg a hosszú típusok esetén.
A kaszni emelésével a tank is utána vihető, ami egy komoly páncéllal, emeléssel és kerekekkel ezek után biztonságban van.


Van még egy apróságnak tűnő dolog, ami ha sokat terepeznek egy kocsival nem is olyan apróság. Arról van szó, hogy az elemeléssel tisztességesen kimosható a sár, az alváz kaszni és egyéb dolgok közül. Megnő a gázló mélység, kevésbé vágjuk oda a küszöböt a tuskóhoz, kőhöz és végre egy tisztességes küszöb vasat is tudunk a kocsinkra aggatni, mert már nem lóg le annyira, hogy többet árt mint használ.

És, hogy nagyjából miből is áll össze egy ilyen emelés?
Először is szükségünk lesz egy csomó "pogácsára". Ezeket a legjobb valamilyen kemény bakelitből/ műanyagötvözetből esztergáltatni. Láttam már alumíniumból is de szerintem kell az a kismértékű rugalmasság. Hossza (és ez egyben az emelésünk mértéke is) általában 5-7cm-ig szokott terjedni.A mi esetünkben 6cm. 
A kasznit el kell emelni az alváztól és szépen alárakni ezeket a gyári bakokra hosszabb csavarokkal. Előtte azért érdemes megnézni, hogy áll a kaszni a korrózióval nehogy beszakadjon. A motortérben a hűtőt lejjebb kell vinni, mert az a kasznin van, a motor meg az alvázon marad. 


Azokat a többnyire vízcsöveket, amik röviddé válnak vagy feszülnek cserélni kell hosszabbra. A kormányrudat is toldani kell és egyes típusoknál fékcsőből is hosszabbak kellenek. Az első és hátsó lökhárítót is feljebb kell rakni az alvázon, hogy kövesse a kasznit és megőrizzük autónk formáját. Na és ha ez nem lenne elég a váltókulisszán is variálni kell vagy a váltókarokat kell hajlítgatni toldani vagy a kardánboxon kell alakítani.


Két külön dologról szeretnénk még írni, ami bár szorosan nem függ össze az emeléssel mégis ide kívánkozik.
Az egyik a snorkel, azaz légzőcső. Lehet venni típusra gyártott verziót műanyagból és le is lehet gyártatni. Ebben az esetben szerintünk a rozsdamentes megoldást kell választani. Sokszor hallottam, hogy nem jó a műanyag, mert eltörik és ezért kell vasból vagy aluból csinálni. Ez nem igaz. Még a mi kínai után gyártott csövünk is bitang erős. Ha akkora behatás éri a kocsit, hogy a cső repedne/törne akkor már a kaszni is sérül. Ráadásul a fémmel szemben van némi rugalmassága így nem terheli rögtön a rögzítési pontokra és így a kasznira a nyomást. 


Ára szereléssel 40-50 ezer körül van. Se alumíniumból se rozsdamentesből nem hozható ki ennyiből és sokkal könnyebb is. Kétféle fejet érdemes hozzá használni. Az egyik az ún. kobra fej. Ez egy általános mindenhova való vizes átkelésekre is alkalmas végződés. Eredetileg úgy találták ki, hogy előre fele áll, így a torlólevegő kicsit segít a motornak. De így terepen sehova se ajánljuk használni. Az ágakba beakad kampóként viselkedik és el is törhet. A felfröccsenő vizet könnyebben benyeli, a homokot meg végképp. Mi raktunk a nagy lukú gyári rácsai mögé egy alumínium méhsejt rácsot, ami nem engedi bepotyogni a leveleket és egyéb dolgokat. A másik az úgynevezett homok vagy ciklon szűrő. Ez sivatagba vagy sztyeppéken ajánlott. 


A beszívott port a kialakításából adódóan előbb a felső, majd az oldalfalához préseli, ami aztán lehull és fennakad benne. A hiedelmekkel ellentétben észrevehetetlen a teljesítmény visszafogó ereje. Egy rosszul szakszerűtlenül szerelt snorkel többet árt, mint használ mert nyugodt lelkiismerettel hajtunk bele az olyan vízbe amibe a cső nélkül soha nem mennénk.
A másik a küszöbvas.
Egy igen fontos dolog és hasznos is. Funkciója összetett, oldalról védje a kasznit és eltartsa az autót a tereptárgyaktól, ugyanez alulról is védje a küszöböt a kövektől és tuskóktól. Nem utolsó sorban oldal emelési/bekötési pontokat biztosít. A kaszni emeléséhez azért van köze mert amíg az nincs, nem érdemes megcsinálni. Mivel felvesz 5-7cm-t ezért annyira rontja a középső szögeket, hogy folyton azon húzzuk majd a kocsit köveken, buckákon. 



Csak a kaszni emelése után tudunk merőleges bekötési pontokat csinálni az alvázra. Sokféle design létezik. Ami biztos, hogy vastagfalu anyagból kell csinálni és nem szabad fixre hegeszteni mert vizsgánál le kell szedni. Hosszú autónál minimum három bekötési pont kell és azokat három átmenő csavarral kell talpasokkal rögzíteni.



Oldalirányban annyira álljon ki, hogy picit túlnyúljon a kaszni legszélesebb pontján (leszámítva természetesen a sárvédőíveket mert azokat a gumi hivatott valamennyire eltartani).
Mindig zavaróan megül rajta a sár, amit a nadrágszárunkkal fogunk lehúzni. Cserébe könnyebb pakolászni a tetőcsomagtartón.
A futómű és a kaszniemelés kapcsán kardinális kérdés szokott lenni, hogy de hát majd dülöngélni fog a kanyarokban. Nos igen. Fog. De mint egyszer egy klubtársam írta: "Terepjáróval nem az aszfalton hanem a terepen kell, hogy jól érezd magad."