2014/02/24

"Van egy jó és egy rossz hírem"


Amikor az ember egy ilyen autót vesz, akkor igyekszik a lehetőségekhez mérten a legjobb állapotút választani. Azonban csak tartós használat és alapos átvizsgálás után derül ki mennyire volt sikeres a választás. (Igen. Ez igaz "arra a választásra" is.) Mindemellett teljesen más az, amikor az ember rendbe pofoz egy autót rövid távú használatra vagy éppen arra készíti fel, hogy elmenjen vele egy expedícióra. Ilyenkor nincs olyan, hogy "bírja az még", meg "ráér". Az autó rendbehozásánál a  maximálisra kell törekedni. 
A száraz és unalmas listánk, a teljesség igénye nélkül:
- adagoló felújítás
- generátor- önindító felújítás
- kormánymű
- kormányszerkezet 
- fékfutómű alkatrészek
- kipufogódob
- szimeringek, szilentek, tömítések



A hibalista azonban szép fokozatosan bővült, de nem minden lett még javítva. Megfejtésre várt például a motor csillapíthatatlan olajfolyása. Mit ad Isten? Csákvár és Csákberény között, a műszerfal diszkófényekben kezd úszkálni. Félreállás. Aztán se kép, se hang. 
Jó. Eső, éjszaka, telefon, várakozás, vontatás a semmiből Csákvárig. 
A tünetek alapján már körvonalazódott, hogy nincs töltés, a generátor meghibásodott. 
Igazi nagy magyar valóság. De mi Mongóliába készülünk ugyebár. :)
Szóval akkumulátor kiszerel, autó otthagy, hazamegy, éjszaka akkumulátor feltölt. Másnap visszamegy, aksi beszerel, kocsi pöccre indul. Lábon Murczinig. (hála a tervezőnek: mindkettőnek - a járgány két akkumulátorral van felszerelve)
Ha már újra itt vagyunk, (Murczin Zsoltnál) akkor az elmaradt javítások is pótolhatók. Könnyes búcsú ketteskétől. 
Másnap telefon. A blokk repedésének gyanúja miatt; motorkiemelés. Szerencsére ez a gyanú nem igazolódott be. Kocsiba be, rohanás, szívkiemelés kezdeti fázisának fotózása. Íme a műtét első pillanatai:






Ha már kivették a motort, akkor Murczin Zsolt azt tanácsolta, bontsuk meg a blokkot és nézzünk bele. Végtére is Mongólia nem a szomszédban van. 
Másnap Zsolt így hívott fel minket:
-Van egy jó és egy rossz hírem!
A rossz az volt, hogy motorgenerálról beszélgettünk. A jó pedig az, hogy ha ezen túl vagyunk, nyugodt szívvel vághatunk neki akár egy világ körüli útnak is.  
Okok: Na ez itt a "nemmindegy". Ez "kéremszépen" ismét a naaagy magyar valóság lesz. Egy német szerelőműhelybe lementek volna hídba. A turbós motoron, a turbós hengerfej helyére egy típusidegen szívó hengerfejet szerelt az előző tulaj, megspékelve ezt a piacon kapható leggagyibb hengerfej tömítéssel. Három dugattyú jó, gyári állapotú volt, míg a negyedik kakukktojás. A henger felületén borzalmas barázdák, letört fúvóka, aminek következménye, hogy a negyedik henger alig kapott hűtést. Felülete ebből adódóan égett, kormos. A vezérműtengely felülete pedig finoman szólva viseletes. 
Mindennek ellenére nem adjuk fel és a jó oldalát fogjuk meg a történetnek. Képzeljétek el milyen lett volna, ha a hengerfej az expedíció felénél dühödten átég vagy a negyedik dugattyú úgy dönt, hogy az őt ért sérelmekért végleg feladja a harcot.  
Különben is ez csak aprócska probléma ahhoz képest, mit kezdünk az utunk elé gördülő világpolitikai helyzettel.