2015/01/30

Offroad kütyük 2. - Emelés

Az emelés


Mivel lassan közelegnek az újabb kalandok, elérkezettnek láttuk az időt, hogy ismét egy ki életet leheljünk a blogba.
Az aggatni valók nélkülözhetetlen állomásának következő szereplője kocsink futóműve. Mindenki hallott már arról, hogy nem is terepjáró az, amit ne emelnének meg kisebb nagyobb léptékben a gyári állapothoz képest. Ezt két okból tesszük.
Először is nagyobb kereket szeretnénk alárakni, ami csak így fér el, másodszor pedig magasabb hasmagasságot szeretnénk elérni. Értelemszerűen ezek jótékonyan hatnak autónk terepezési képességeire. Emelhetünk futóművet, kasznit vagy akár mindkettőt. Mi - és ezt ajánljuk mindenkinek - a futómű emelésével kezdtük. Ennek oka elég kézenfekvő, mert így nem csak pusztán megemelődik az autónk de egyúttal új, nagyobb teherbírású rúgók, új a terhelést jobban viselő lökésgátlók kerülnek a megfáradt alkatrészek helyére. Ezt megfűszerezvén a szintúgy megviselt és idővel úgy is egyenként elfáradó szilenteket is kicseréltük erősebb, tartósabb darabokra.



A mi esetünkben ez négy darab szép fehér Ironman lökésgátlót, két hátsó, csodálatosan kék lovells rugót (a kenguruk földjéről) és egy jókora dobozra való sárga izét jelentett. 


A futómű első emelése a Pajero esetében jó szakembert kíván mint sem másik rúgót, mivel a gyári úgy nevezett torziós rudakat kell megbűvölni. Itt szeretnék két tévhitet eloszlatni, mert sem pattogós sem imbolygó nem lesz az autó. Természetesen ehhez az ideális állapothoz minden elemet a megfelelő harmóniával összeállítva kell kicserélni. 
Az egyetlen nem várt esemény az volt, - ami a komolyabb tesztelést követően derült ki - hogy autónkhoz túrakész állapotban (tetemes súlytöbblet) kevés lett az így is a gyárinál plusz százötven kilogrammal jobban terhelhető rugó. 
Megoldás gyanánt egy fiatal, nagy Nissan Patrol igen impozáns tekercseit kapta, ami kicsit még emelt a kocsi farán és a görögországi verseny során bizonyítottan remekül bevált.
Annyit azért érdemes tudni a vállalkozó kedvű terepjárósoknak, hogy míg a gátlók és rúgók cseréje egyszerű mutatvány a szilentek beszerelése bizony időigényes folyamat így mindegy, hogy magunk vállaljuk vagy csináltatjuk mindenképp súlyveszteséggel fog járni. Az előző esetben a verejtékkel szabadulunk néhány dekától a másodikban pénztárcánkat vetjük fogyókúra alá.
Hátrányok: A lányok mindig megkérdik, hogy: " Már megint magasabb lett vagy múltkor is ilyen nehéz volt bekecmeregni?" 
Előnyök: Könnyebben mosható és jó érzés a piros lámpánál várakozni. :)