2016/01/09

Kárpátaljai verseny II.

Ott hagytuk abba a múltkor, hogy megvolt estére a harmadik hely. Igazából se nem örültünk különösebben se nem voltunk elkenődve tőle. Kicsit helyreraktuk magunkban a dolgokat és kellőképp felszívtuk magunkat a második napra.


Annak ellenére, hogy elég későn sikerült megtalálni az ágyat korán kidobott.
A Huszár Team /szobatársaim/ szerencsésen magukkal vitték a szobakulcsot és mivel éjfélre tudtak csak bevergődni a célba kényszerpályán voltam és vártam őket míg már az étterem is bezárt.
Reggel aztán mindenki nekiállt elég kábultan menteni a menthetőt és javítgatni az előző nap előjövő hibákat. Forgolódás a kocsikkal a szűk utcában ki be állás az udvarba elzárt kocsikkal. 


Ha valaki Kárpátaljára megy terepezni ne hagyja a kocsit az utcán éjszakára, mert demokrácia ide Európa oda volt rá példa, hogy öt magyar autó mind a húsz gumiját kiszúrták reggelre. 
Hellokitty beszerzett egy új aksit de mint kiderült ez sem sokat segített az első csörlő problémán. Az első napon kellemetlen helyzetben állt meg a csörlőjük egy meredélyen fához kötve lógva.  Se előre se hátra nem indult el így kénytelenek voltak elvágni a kevlárkötelet.


Eközben a Huszár team a defektet javította. A civil életben használatos ilyen olyan trutyit befújó javító spray-k a terepjáróknál semmit sem érnek. Mindenképp érdemes beszerezni egy komoly javítókészletet, kompresszort és nem utolsó sorban azonos méretű pótkereket!
A Dentors team szervizbe vonult és alsó gömbfejet cseréltek vasárnap reggel.



A versenyeken mindig akad segítség a bajban, aminek forrása többnyire Murczin Zsolti aki egyrészt maga is segít, a beavatkozás előtt jelképesen felhúzva sebészkesztyűjét (valami nagyon csicsa tunnigos versenyzős pilóta kesztyű) és gyors fájdalom mentes műtétet bonyolít le aminek végén mindenki örül. Másrészt - és ez esetben is ez történt - ha akkora a baj kapcsolati tőkéjén keresztül tud segítséget nyújtani mivel bármerre is járunk ezeken a versenyeken mindig megvannak helyi offroados erők, akik szervízzel, alkatrészbeszerzéssel megoldják a felmerülő problémát.


Hál' Istennek nekünk komoly gondjaink nem voltak. Felfigyeltünk arra, hogy nagy nyomatékú lassú forgatásnál az egyik első féltengelyünk kattog, jelezvén, hogy lassan a végét járja. De ez nem is csoda hiszen ez a féltengely nagy valószínűséggel még az, amit a gyárban beletettek és lassan húsz év után már három éve gyilkoljuk terepen.
A jack emelőt egyengettem másodmagammal ugrálva rajta mert egy fába akadt és elgörbült, aztán estére meg a másik irányba görbült úgyhogy pont itt az ideje, hogy másik helyet találjunk neki a kocsin.

Aztán a rajt előtti rutin csörlő teszt során kiderült, hogy se kép se hang csak a relé kattog, a "mester" ez esetben kesztyű nélkül rámutatott az egyik test kábelre, hogy mozgassam már meg egy kicsit és láss csodát működött. Ezen kívül a Duli fuli team ott állt lebontott haspáncélokkal. Talán csak a Go Fast Team Patroljával nem volt mit tenni, de mint délután kiderült rossz ómen volt ez nekik.
A szegény Amarok, Sándor barátunkkal értelemszerűen nem indult el vasárnap, hanem szépen finoman haza indultak vele. Az előző cikk óta jutottam olyan infóhoz, hogy a csörlőjük gyári hibás volt és nem szerelési hiba miatt darálta le magát.
A pontok és az eligazításból kiderült, hogy ma egy hegyen fogunk játszani viszont oda fel is kell jutni és ellentétben a tegnapival végig a gerincen autózva lesznek a pontok kihelyezve.

Megint csak a feljutás mikéntje volt a kérdés és mivel a nem választott úton lefele is mentünk hát majdnem mindegy volt melyik végén fogjuk meg a dolgokat. Egyik út sz@rabb volt mint a másik.
Na nem a sár miatt mert az ilyen meredek köves hegyoldalakra nem jellemző hanem az ökörfejnyi kövek és a palakő szakaszok véget nem érő ismétlődése okán. Túljutva egy-egy ilyen mély patakmedren, - ami semmilyen útnak nem látszott mielőtt nagyon örülhettünk volna - már jött is a következő.
Nagyon necces ezeken felfele autózni, mert szinte koordinálhatatlan az autó. Egyrészt muszáj nagy gázon pörgetni másrészt ezek a nagy kövek ide-oda dobálják a kocsit és nagyon észnél kell lenni, hogy ne vágja oda az ember az alját. Ez a minél nagyobb annál jobb technika sportja. Felérve a gerinc tele volt végig pangó sártavakkal és bár fa volt mindenhol de az idővel is versenyt futva elég nagy luxus állandóan a csörlőt rángatni. Nagy szerep jut ilyenkor a gumicsizmás navigátornak, aki jóval a kocsi előtt caplat és kézi C.B.-vel kommunikálva igyekszik a legjárhatóbb irányba terelgetni a pilótát.


Jól haladtuk és két autó kivételével, akik szembe jöttek nem találkoztunk senkivel odafent. Tanakodtunk, hogy most vagy mögöttünk jönnek vagy nagy részük nem jutott fel a hegyre.
Az idővel versenyeztünk ami vészesen fogyott. 






Nos az idő.
Történt ugyanis, hogy a verseny a nyári téli időátszámításra esett és nehezítette a képletet, hogy az ukrán idő 1 órával el van tolva a mindenkori hazai időhöz képest. Ha ez nem lenne elég bonyolult kárpátalján mindkettőt használják. Négyszer biztos végigszámoltuk, hogy akkor most a megadott tíz órás etap idő mit is jelet számunkra és hány órára kell célba érnünk, hogy ne legyen pontlevonásunk. 
A gerinc utolsó két egymás mellett lévő fotópontjához értünk, amikor már csak egy óránk maradt lekecmeregni a hegyről és pár sima pontocska érintésével célba érnünk. Eleve nem tűnt soknak a maradék időnk de amikor megláttuk a Dentors team-et a pontba teljesen beszorulva nem repestünk az örömtől. A pont úgy volt berakva a fák közé, hogy hacsak nem szamurájjal jön valaki nagy kínlódások árán fér be. A be még hagyján mert ki is kell jönni valahogy ami a laza sáros ide oda ejtő talajon elég nagy bűvészmutatvány ha meg akarjuk őrizni kocsink eredeti formáját. Igyekeztünk segíteni nekik de mi tagadás feszültségünk érezhető volt hiszen gyakorlatilag csont nélküli itiner volt nálunk és szerettük volna így is zárni a versenyt.
Végül is kijöttek valahogy mi meg bementünk. Már eléggé fáradt voltam és bizonytalan, hogy jó lesz e ez. De végül is Gábor lelki jelenléte és irányítgatása meg a kocsi felkészítettsége 10 perc alatti megoldást produkált. 


Iszonyat tempóba jöttünk le a hegyről és végül 5 perccel idő előtt értünk célba. Az az ,hogy nem.
Az rögtön feltűnt, hogy a Go Fast-on /Patrol/ kívül senki sincs a célba. Hirtelen az futott át az agyamon, hogy elkerülte valami a figyelmünk és máshol van a cél. Például a másik szálláson, mert kettő volt, hogy elférjen a társaság. 
Gyors telefon Zsoltnak. Ő nyugodt hangon mondta, mindjárt jön mert van még egy óra becsöngetésig. 



Kiderült, hogy a Go Fast /Patrol/, már sokadjára bemondta az unalmast. Most az első hajtása ment el. Valószínűleg a féltengelyzár adta meg magát. Egyébként mindig elviszi és haza is hozza az utasait csak valami nyűgje folyton akad. Ha nagyon rosszmájú akarnék lenni azt is mondhatnám, hogy ezt a formát egy UAZ is hozza lényegesen olcsóbban.
Ahogy érkeztek a versenyzők mindenki mesélte a napi sztoriját mivel a patrol a második napon gyakorlatilag kiesett nem volt kétséges, hogy a Dentors a Hellokitty és köztünk dőlnek el a dobogós helyek.

A Hellokitty-vel napközben találkoztunk a hegyen és panaszkodtak, hogy kínlódnak a csörlővel a Dentors a reggeli szerelés miatt csak délbe rajtolt és akkor voltak a gerinc elején mikor mi a végén.
Hosszú várakozás előzte meg a díjátadást és hosszú iszogatás követte az ottmaradtakkal.
Magas pontszámkülönbséggel nyertük meg a versenyt és így összetettben is tetemes előnyre tettünk szert az Ázsia-túra bajnokság 2016-os futamában.
A látottak és tapasztaltak alapján két dolgot szűrnék le.
Az egyik, hogy bár Kárpátalja a térség offroad-os csimborasszója, nem feltétlen ölel a keblére minket de tévedés azt gondolni, hogy Afrika vagy hogy Erdély román része fenékig tejfel. Mindhez kell bizonyos tökösség de ezért terepjárózunk vagy nem?
A másik, hogy Kárpátaljára már komolyabban megépített autó kell ha tényleg a mélyére azaz magasságára akar mászni az ember. Kell a nagy és jó kerék, kell a hasmagasság kellenek védőlemezek snorkel, csörlő és egyéb apróságok.

A kárpátaljai verseny eredményei: 

1. Art Offroad: 1190p
2. Hello Kitty: 1065p
3. Dentors Cuspers: 1009p
4. Huszár Team: 768p
5. Go Fast: 692p
6. BK Team: 685p
7. Duli Fuli: 653p
8. Panda Banda: 314p
9. Ócsai Sándor és Bátori Anita: 245p
10. Hegyi Törpék: 105p

Így a Bajnokság állása a következő:

1. Art Offroad: 60p
2. Géczi Team: 46p
3. Huszár Team: 44p
4. MiQ Team: 40p
5. Dentors Cuspers: 40p
6. Hello Kitty: 30p
7. BK Team: 24p
8. Duli Fuli: 14p
9. Panda Banda: 14p
10. Ócsai Sándor és Bátori Anita: 2p
11. Hegyi Törpök: 1p

Köszönjük a navigátori segítséget Shebi Gábornak és a fényképeket: Merle Istvánnak!