2014/10/20

Offroad kütyük - Csörlő

1. rész - A csörlő

Sorra vesszük azokat a kütyüket, amiket az autónkra aggattunk. Offroad körökben ezekről a fuxokról nagy viták szoktak lenni. Nyilvánvalóan nem mindegy mi a cél. Mi túraautót építünk nem versenyszörnyet.
A gumi után a második legfontosabb fux a csörlő.
A mi választásunk a Escape márkájú csörlők EVO sorozatára esett. Ez egy nagyon jó ár érték arányú csörlő profi technikai részletekkel. 

 Ha komolyabban érdekelnek a technikai paraméterek, ára, beszereltetése akkor kattints!
Ugyanazt a teljesítményt nyújtja, mint nagynevű társai jóval kevesebb pénzért. Ha a versenyzés lenne a célunk, folyamatos csörlőzéssel, akkor elképzelhető, hogy a nagynevű társak közül választottunk volna, de mint említettük ez nem fenyeget minket.  
A csörlő választható drótkötéllel vagy kevlárkötéllel szerelve, de a drótkötél elavult. Azért érdemes a kevlárkötélt kifizetni, mert a drótkötél szakadásából bekövetkező baleseteket elkerülhetjük vele, csörlőzés közben nem kell kesztyűt használni, nem korrodál, könnyű és úszik a víz felszínén. Nagyon fontos dolog, amit ritkán említenek, hogy a mienkhez hasonló rejtett csörlőknél a drótkötéllel előfordul, hogy csörlőzés közben bemacskásodik és csak csavarhúzóval lehet szétfeszíteni a szálakat. Ez minden csörlőfajtánál (nyitottnál is) előfordulhat, csak a rejtett csörlőnél komoly probléma a drótkötél szétszedése.  


Apropó szerelés. Kishazánkban még az ELMŰ-s autóknál is nehéz engedélyeztetni a csörlőt. Ahhoz, hogy minél kevesebb összeütközésbe kerüljünk a pénzbehajtó hatóságokkal, érdemes a csörlőt diszkréten elhelyezni. Gyári állapotában ez nem minden autón lehetséges. A mi esetünkben nem jelentett problémát, hogy a szérialökhárító mögé kerüljön a csörlő. Ez azért van, mert ezt az autót gyárilag is szerelték kardán kihajtásos csörlővel, így megvan a helye. 




Bár nem jár a csörlőkhöz csomagban, mégis feltétlenül szükséges egy áramtalanító kapcsoló beszerelése (nem a gagyi, műanyagházas, autósboltos, kínais) mert ezzel egy rövidzárlat esetén elkerülhető egy banán alakban összehajlott jó reggelt karosszéria. :)
A csörlőzéshez szükséges szerszámokat, kiegészítőket érdemes rögzíteni a betöltött funkciójuk közelében. Ezzel elkerülhetjük az autó rejtett dimenzióiban való keresgélést utánuk vagy a használat közben való sárba ejtésüket.  


Igyekezzünk ezt az egész szart; csörlő, reléház, áramtalanító kapcsoló, kábelek úgy elhelyezni a karosszériában a motortérben, hogy ha lehet ne a hűtőtől vegyük el a levegőt, ha már úgyis tele fogjuk pakolni a kocsi elejét lámpával. De ezekről a fuxokról, majd a következő részben, ami nem rögtön lesz, mert két nap múlva irány a Balkán. 

Első éles bevetés: