2014/10/17

Kalandok Mongólia nélkül de tovább

Azért kussoltunk bőszen, mert várkozásainkkal ellentétben a Mongólia Túrán való részvételünk kudarcot vallott. Mi tagadás naivan álltunk a témához és azt gondoltuk - látva számtalan hasonló példát az interneten - hogy majd sorba fognak állni a támogatók.
Ettől függetlenül nem telt eseménytelenül a nyarunk.  Az autó teljes műszaki felújításon esett át, alkalmassá vált a kalandokra. Így  - jobb híjján - átlagos horvátországi nyaralásunkat offroad élményekkel fűszereztük.
A célállomásuk Hvar sziget volt. Lefele az autópályán 90/100-as tempót tartva három fővel, fullra pakolt autóval, kilenc literes fogyasztást produkáltunk, amivel nagyon elégedettek voltunk. Élmény volt a külső sávban, chillbe, vigyorogva utazni úgy, hogy a minket előzgető sietős vezetőket, a fáradtságtól kitikkadva az út széli parkolókba láttuk újra és újra. Rendszeresen visszaelőztük őket.  A stressz fárasztó, kellemetlen útitárs, másokra hagytuk. Ilyen hosszú idő alatt (15 óra) még sosem tettük meg ezt az utat, de ilyen kényelmesen se utaztunk azelőtt.
Hvar sziget a negyedik legnagyobb, 80 kilométerével pedig a második leghosszabb és egyben a legnaposabb sziget az Adrián. Európa legrégebbi település nyomai (Stari Grad) is itt találhatók. Természeti szépségekben bővelkedő csoda. De milyen terepjárós szemmel?

Kifejezetten ajánlani tudjuk, széria terepjáróval is nagy élményt nyújt. Be lehet járni keresztül kasul egyedül is. Nincsenek tiltó táblák - kivéve néhány magánterület a parton - ami magyar szemmel üdítő jelenség. A hegyeken a főbb útvonalak ki vannak táblázva. Izgalmas kaland ellátogatni a gerincen lévő XVI. századi kihalt településekre, ahol (ha szerencsénk van és nekünk volt is) vadlovakkal találkozhatunk.
A sziget két oldalát egymástól elválasztó hegyen, egy alagúton keresztül juthatunk át, ami szűk, váltott irányú lámpás forgalomirányítóval. Egy nagyobb terepjáró vagy tetőcsomagtartós ügyek már nem férnek át rajta, de ha az alagút előtt veszünk egy éles kanyart jobbra jöhet az off road adrenalin.
Meseszép, szerpentines, makadámút vezet át a hegytetőn, ahol ha szembejön egy autó - ami ritka és általában Niva (ennyi Nivát az életben nem láttunk) - akkor kalandos tolatgatásokban lehet részünk a szakadékos hegyi utakon.  El camino de la muerte feeling. :)
A hegyekben egész más népséggel találkozol, mint a partokon. Boldog és egyben bolond :) túrabringások, gyalogtúrások és ugye a kevéske autó (szóval az offroad minden formája).
Aki többre vágyik, mint a tengerparton szarrá égetni magát az valóban sokkal többet is kap. Ami szép benne, hogy a tenger látványa így is veled van végig.

Egyébként a rengeteg Niva nem véletlen, mert a helyi gazdaságok, nehezen megközelíthető, hegyoldalakban vannak kialakítva. Hazafele az on-road Bosznia-Hercegovina útvonalat választottuk. Már annyian mondták, hogy látni kell a Neretvát, a Neretva völgyet, hogy gondoltuk itt az ideje megnézni. Azért ami fogadott arra egyikünk sem számított. Persze türkizkék folyó, meg mesebeli hegyek, mindenhol vízesés. Aha. És tényleg ez itt kéremszépen tündeföld.

Mi a  Medjugorje, Mostar, Jajce útvonalat választottuk. Mostar óvárosa, Seherezádé egyik meséjének díszlete, a Neretva tényleg türkiz kék vagy zöld. Eldönthetetlen melyik. Úgyhogy Mostar szívbe zár, eltesz, megígér hogy nemsokára visszatér (és igen).
Utazás tovább. Alvás Jajce-ben, ami szintén megihlette Csontváryt. Nem csoda.
Egyébként érdekességképpen, ha már elegünk van a tündeföldi veszett gyönyörű vízesésekből és meguntuk a giccset megnézhetjük a fellegvárban a házat is, ahol Tito az ellenállást szervezte a háború alatt. Itt formálódott, alakult Jugoszlávia gondolata. (foto)

Ez a kis kitérő teljesen elvarázsolt minket és meg is fogadtuk, hogy minél előbb visszamegyünk a Balkánra. Úgyhogy október 22-én irány az Asia Series, Budapest-Szaloniki futam és a bajnokság dupla szorzós versenye. Szerbia, Montenegró, Bulgária, Görögország. Jelentkezünk!
Addig is nézzétek meg a fotóinkat.

További képek: az első képre kattintva megnyílik a galéria

Hvar

Hvar XVI. századi kihalt település vadlovakkal

ott végigmentünk aztán (Hvar)

Hvar, de akár Kenya is lehetne

Hvar városa

Hvar

potyautas

vihar a szigeten

vihar közben, sár a hegyről a tengerbe

vihar után a szigeten

még mindig Hvar

Bosznia-Hercegovina: hasonló hasonlót vonz :)

Mostar

Jajce: középkori kapu jelenkori lakás