2018/08/21

Túraautó építés 2. /Ford Ranger/

Kedves olvasóink! 
Eddigi írásainkban velünk kapcsolatos versenyekről, túrákról és az autónk átalakulásáról építgetéséről olvashattatok.
Visszajelzések, beszélgetések után úgy döntöttünk, hogy a jövőben olyan írásokat is közzé teszünk, amikben bemutatuk különböző korú és típusú épített terepjárókat, tuningműhelyeket vagy olyan autókat és gazdáikat, akik valamilyen szempontból érdekesek különlegesek. 
Első választásunk a Ford Ranger-re a hazai piac egyik sztárjára esett.
A pick-upok fénykorát éljük. Komoly piaci jelenlétük az új autó eladásban nem véletlen, több tényező együttállásával magyarázható.
Mostanra - egy-két méregdrága kivételt leszámítva - az igazi terepjárásra alkalmas autók eltűntek a palettáról. Ebben a szegmensben a pick-upok maradtak az egyetlen alternatívák. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően viselkedésük kényelmessé és személyautóssá vált. Így azok számára is vonzó lett,  akik terepre csak elvétve merészkednek, viszont praktikusnak találják a felépítésük nyújtotta előnyöket. Természetesen nem elenyésző szempont a divat faktor, ezáltal a reklámosok sugallta macsó életérzés sem. 
A terepjárós elvárásoknak, - remek marketing ide, ügyes grafika oda - már rég nem felelnek meg kompromisszumok nélkül. 
A pick-upok egyre puhányabbak egyre személyautósabbak lettek. Hol vannak már a merev hidas Hiluxok,  a kocka L200-asok és az első Rangerek, amik megbízhatóbbak, mint tizenöt évvel fiatalabb társaik?

A futóművek egyre simábbá varázsolják a kátyúkat és egyre nagyobb tempót engednek meg a kanyarokban. Csakhogy ezáltal egyre összetettebbek, bonyolultabbak így hosszútávon kevésbé tartósak és sérülékenyek. A kocsik hasmagassága jobb esetben stagnál, miközben méretük, hosszuk egyre csak növekszik. A járművek alján vezetik a korszerű elvárásokhoz szükséges elektronikát, nagy mennyiségű vezetéket, szenzort. Viszont már rég nem fektetnek elég hangsúlyt azok védelmére nem úgy, mint húsz évvel ezelőtt, pedig akkor alig volt mit védeni. A motorok érzékenyek lettek az üzemanyagra, koszolódásra, porra, beázásra.
Ezek a tényezők mind, mind negatívan hatnak a terepképességekre és a terepen való tartós üzembiztos használatra. Megdöbbentően suták és tehetetlenek széria állapotban. Formájuk egyre személyautósabb, mondhatjuk semmilyen még csak a macso érzéshez se tesznek hozzá egy centit sem.
Persze ha a megfelelő szakember segítségét kérjük, minimális veszteséggel jelentősen javíthatóak terepképességeik.
A hazai új autó eladás vezető pick-upja jelenleg a Ford Ranger. A piaci részesedés több mint ötven százalékát tudhatja magáénak.
Ezt az eredmény nagyrészt a formatervének köszönheti.


Végre annak akar látszani ami. 
Merítettek egyet nagykanállal a Texasi életérzésből. A Ford ide hozta Amerikát, az európai utakon és utcákon is használható méretekben még etethető motorkínálattal.



Végre egy pick-up, aminek platóján karbonvázas országúti bringák helyett jól néz ki egy pár sáros cross motor is.
Végre egy pick-up, amibe erős motort is raktak, hogy ne csak plakát maradjon az a férfias érzés.
Végre egy pick-up, amit már gyári állapotában is megvehetünk úgy, hogy minden értelemben megmozgat valamit a férfiszívben gondolunk itt a Wildtrack fantázia nevű full verzióra. Sőt van még feljebb a Raptor, ami szintén garanciális tuning elemeket tartalmaz. Ezek érintik a karosszériát, a futóművet és a teljesítményt is.


Persze "amerikának ára van". Itt nem elsősorban a valós belsőség nyújtotta tudáshoz képest túlárazott listaárra gondolunk, hanem arra, hogy egy közel tizenkét milliós kocsin miért szól úgy az ajtó becsukáskor mintha a retyót vágnánk magunkra. Miért olyan siralmasan műanyag érzést keltők a kilincsek azon az ajtón...na jó tudjuk ettől macsó :D.
Az általunk próbált, jelentősen épített kocsit is remekül vitte a háromezerkétszáz köbcentis, több mint kétszáz lóerős motor. Legalább egy számmal nagyobb gumikat is nyugodtan elbír. Természetesen a 285/65 R18-as méretű mostaniak se a gyári papucsok alatta.
A Ranger a beavatkozásnak köszönhetően még szívdöglesztőbb lett. A szakemberek minden lényeges terepezési képességére kiterjedő, azt pozitívan befolyásoló kittel látták el. 
A futómű emelésével kezdték. Az ausztrál Pedders cég komplett szettjét rakták alá, ami nagyobb teherbírású és hosszabb rugókból, gátlókból és első felső lengőkarokból áll. Így hazánkban egyedülálló módon három colos azaz hét és fél centiméteres emelést értek el.


 Ehhez nélkülözhetetlen az új felső lengőkar, hiszen annak különleges keskeny kialakítása nélkül az első rúgóstag egy ekkora emelésnél beérne a gyári karokba. A futómű továbbra is stabil, komfortos maradt. A kaszni nagy tempójú kanyarokban, a  gyári állapothoz képest minimálisan lett érzékenyebb az oldaldőlésére. Ez nagyban köszönhető a cég új fejlesztésű aktív habbal töltött lökésgátlóinak, amik így az átlagosnál (gázos, olajos) gyorsabban reagálnak az útviszonyokra. Természetesen az emelés mértékéhez mérten szélesítették is a futóművet, amit a felnik megfelelő ET számával értek el, melyre Cooper Discover A/T3-as gumik kerültek. A Cooper cég rendkívül feltört a terepjáró abroncsok piacán és lassan a BF-Goodrich babérjaira pályázik. Ennek oka egy sor innovatív fejlesztés a tartósság és a mintázat terén. Meggyőző teljesítményt nyújt száraz és nedves aszfalton egyaránt, miközben terepképességei sem csökkentek, egyre fontosabb az a tulajdonság, a gyors tempóra képes terepjárók piacán.



Mint azt írtuk az újabb pick-upok alján ma már sok elektronikai alkatrész található, amik fokozottan ki vannak téve a terepen jelentkező fizikai behatásoknak. Nincs ez másként a Ranger-rel sem. Ezért a komoly terep rallye-s múlttal és tapasztalattal rendelkező műhely, a maga által tervezett és kivitelezett teljes haspáncéllal látta el a kocsit. Léteznek hazai és külföldi típus specifikus páncélok. Ám ezek nem minden esetben felelnek meg a valós igénybevétel okozta elvárásoknak. Sokszor maguk a felfogatási pontjaik jelentik a gyenge pontot, hisz deformálódás után csak drasztikus beavatkozással lehet őket leimádkozni a kocsi aljáról. Ezek a lapok hat milliméter vastag alumínium lemezekből készültek, a fokozott merevségét a hajlítások által kialakult szerkezete adja. Felfogatásuk a lemezbe süllyesztett csavarfejekkel történik, így azok nem deformálódnak el külső behatásra. A lemezek alatt, hajtáslánc megfelelő szellőzésére gondosan ügyeltek.


Az autó a lengyel Escape cég csörlőit kapta kevlár kötelekkel. Ezek saját verseny tapasztalataink szerint kiváló tartósan is jól teljesítő termékek. Előnyük még, hogy pár napos javítási lehetőség van a garanciaidőn túl is a gyártónál. 
Nem maradhatott el a motor biztonságos légellátását szolgáló snorkel vagy légzőcső felhelyezése sem.



Divatos kiegészítő szokott lenni az elméleti terepjárásra tervezett járműveken az oldalküszöb. Ezek a vackok semmire se jók azon kívül, hogy az első tényleges terepre merészkedés alkalmával felül rajtuk a kocsi és többnyire csúnyán meg is görbülnek. Ez egy annyira tipikusan kórtünet jelenség: Egy: Vegyünk egy terepjárót mert az jó, mert csak. Kettő: rakjunk rá valamit mert szar,  hogy magas.
A valós erős oldal védelemnek nagyon is van létjogosultsága egy hosszú terepjáró esetében. Semmit se bíztak a véletlenre. Emelési pontként is nyugodtan használható, az alvázba integrált, erősített küszöböket készítettek, amik a felső burkolásnak köszönhetően fellépőként is funkcionálnak.


Az autó talán legérdekesebb és egyedibb pontja az összetett, hátsó, vas lökhárító. Ez egy pick-upon nem mindennapos és igazán impozáns. A lökhárítón található a pótkerék és az emelő is. Akik nem kaptak még defektet egy pick-upal olvadás idején nem tudják, hogy mekkora kínlódás kiszedni a pótkereket a plató alól, a dagonyában állva. Ráadásul egy nagyobb méretű kerék el sem fér a gyári helyen.
Ez a megoldás rendkívül dögös az tény és bizonyos szempontból praktikus is, de igen hosszúvá tette az egyébként se rövid kocsit. Ez egy alföldi, sivatagi, sztyeppei használatnál nem vészes de erdőbe és városba fejtörést okozhat néha. Igaz a pótkerék és az emelő tartókonzolja négy csavar kitekerésével eltávolítható a lökhárítóról, így a "hétköznapokon" anélkül is használható a kocsi.



Köszönhetően a gondos tervezésnek, ami még a tolatókamerák megfelelő integrálására is kiterjedt a kivitelezés teljesen gyári minőséget kelt. Az előre makettezett elemeket lézervágással készítik, majd az elemeket a megfelelő alapozást követően a - nemrég hazánkba is betört és nagy sikernek örvendő - "karcolhatatlan" Raptor fényezéssel látták el. Ez egy rendkívül erős kopásálló, vízzáró műgyanta alapú festék, amit eredetileg ipari célra fejlesztettek ki, például teherautó platók bevonására vagy a hajózásban használják előszeretettel.
A teljességhez mi még egy első vas lökhárítót és egy komoly bukócsövet tudnánk a kocsira elképzelni megfelelő LED világítás kíséretében. 
Összességében egy professzionálisan kivitelezett és átgondolt tuninggal látták el a kocsit, ami felett így elég nehéz elsiklani a forgalomban.
/A cikk létrejöttében segítségünkre volt a Murczin Offroad Technics. Köszönjük az autó tulajdonosának engedélyét! / 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése