2018/07/09

Offroad kütyük 6. - Lámpák és kiegészítő műszerek

A mostani cikk két elektronikával kapcsolatos kiegészítőről fog szólni. 
Mindkettő elég fontos és egyben látványos is.
Az egyik a kiegészítő világítás. Hála a technikai fejlődésnek és a lelkes kínai kereskedőknek ma már elérhetők, sőt teljesítményüket tekintve tulajdonképpen elég olcsó kiegészítő világítások kaphatók.
A hatalmas méretű, nagy fogyasztású halogén és egyéb lámpák kezdenek kiszorulni a piacról. Helyüket a folyamatosan fejlődő, egyre kisebb méretű de növekvő teljesítményű LED lámpák veszik át. Ezek a korábbiakhoz képest elenyésző áramfelvételt produkálnak, rendkívül hosszú élettartam mellett.



Azt tudni kell viszont, hogy - kínai termékek révén - igen nagy a szórás minőségben. A gyengébbek edzett üveg helyett plexi előlappal rendelkeznek és a hirdetett ütés- és vízállósági szabványt sem sikerül mindig megvalósítani.
Most a minőségi termékeket ismertetnénk meg veletek, amiknek tulajdonképpen csak előnyük van. Hátrány a rendszámos autóknál a jogszabályi köd körül jelentkezik. De munkalámpának elvileg mindenhol elfogadják, viszont a közforgalomban tilos őket használni. Óva intünk mindenkit attól, hogy például rákösse a távolsági fényszórókra. Csak külön kapcsolóval szabad működtetni. 


Mostanra elérhetők a piacon a gyártó által "E" jelzéssel ellátott verziók is. Érdemes ilyet beszerezni, ha van rá lehetőség. Így esetleg könnyebben kijövünk egy KPM-essel folytatott útszéli vitából. 
Előnyük még, hogy ütés és vízállóak, ami offrodozás közben nagyon fontos. 


Csekély áramfelvételüknek köszönhetően olyan autókon is nyugodtan használhatók, amik egy darab kis teljesítményű akkumulátorral vannak szerelve. Ettől függetlenül ajánlatos két aksit használni, beépíteni a kocsinkba. Komoly autók gyárilag is kettővel szereltek, mint például a mi járgányunk is. A dupla akkumulátor beszerelése egy hosszú csörlőzéssel telt nap után hálálja meg magát igazán.
Hatalmas a méret és forma választék mindenki megtalálja az izlésének és a beépítési helyének megfelelőt. Az egyméteresnél nagyobb fényhídtól az apró 4x4cm-es kockáig tényleg minden van.





Mi az alacsony keskeny modelleket ajánljuk mert ezek takarnak be, lógnak/állnak ki legkevésbé.A kocsi orrán nem takarják ki a hűtőt a tetőn pedig ha okosan szerelik nem lógnak túl a tetőcsomin és nem szakadnak le.
Létezik szúró vagy terítő változat, a nagyobbakból pedig gyárilag kombinált verzió. Érdemes ezeket vegyesen szerelni mégpedig úgy, hogy középen legyenek a szúró oldalt a terítő verziók. 
Az oldalsó terítőket érdemes egy kicsit kifele fordítani, hogy a kocsi oldala melletti területet is bevilágítsa. Jó fényeloszlás érhető el ha a két lámpa befele, kissé egymás fele van fordítva. Így a fénycsóvák X szerűen keresztezik egymást.
Mindenképp ajánlatos a tetőre is rakni lámpát. Ennek több oka is van. Az egyik,hogy baleset esetén ha az eleje törik a kocsinak marad világításunk a másik, hogy a fentről jövő fény jobban bevilágítja a területet és észrevehetőbbek a talaj egyenetlenségei.


Nagyon fontos, hogy a tetőlámpákat mindig a szélvédőtől hátrébb helyezzük el, mert különben nagyon zavaró lehet a tükröződése. Gondosan vizsgáljuk meg mit mennyire világít meg a kocsink orrán /például gallytörő rács hátulja, antenna satöbbi/ és ezeket vagy vastag matt ragasztó szalaggal fedjük le vagy fessük be.
Érdemes hátulra - sőt akár oldalra is - szerelni egye-egy terítő fényű lámpácskát, mert nagyon jól fog jönni az éjszakai forgolódás közepette.
Mindenképpen szakemberrel köttessük be ezeket ha magunk nem rendelkezünk megfelelő ismeretekkel, mert túl azon, hogy tűz keletkezhet, a lámpák led-jeinek élettartama is drasztikusan csökkenhet egy szakszerűtlen bekötés esetén.
Érdemes külön kapcsolókra kötni a különböző lámpacsoportokat.
A másik szintén lényeges és tanácsolt kütyü a kiegészítő műszerek beszerelése. Bár a terepjárók sokszor jobban fel vannak szerelve a kocsi motorikus vagy elektronikus állapotát jelző műszerekkel mint a személyautók, de van, hogy ez az kimarad.


A pajero esetében például - a japán mérnökök önmagukba vetett hitükben - elég szűkösre vették a mutatós műszerek számát.
Egész pontosan van egy, azaz egy darab vízhőfokmérő. Skálázásának kalibrálása megleletősen elcseszetten sikerült.
Természetesen vannak kivillanó lámpácskák, amik többnyire már csak akkor jeleznek mikor nagy a baj, illetve az idő múlásával, jeladó hibából adódóan sokszor vaklármáznak feleslegesen. 
Mi utólag beépítettünk egy olajnyomás-, áramerősség-, turbónyomás- és egy vízhőfokmérőt.
Fontos, hogy mind jó minőségű ne olcsó tuningos kínai legyen, mert annak semmi értelme. Mi a 4x4 túrashopban kapható jó ár/érték arányú német műszereket választottuk.
A vízhőfokmérő a Hajdú offroadnál beszerezhető mechanikus patronos típus, az áramerősség mérőnk vaterás digitális verzió. 
Ezeknek a műszerek a beszerelése házilag is elvégezhető, mi magunk csináltuk meg.
Természetesen szükség van különböző adapterekre, amivel a motor adott pontjaihoz beköthetők.
Lehet külön műszerházakat vásárolni, de mi az esztétikum és az amúgy is zsúfolt kokpit okán a gyári hármas "egérpad" helyére szereltük be őket. Kell némi ügyesség és minimális szerszám háttér de a végeredmény gyári hatást kelt.



Az az igazság, hogy a gyárilag oda berakott dőlésszög, magasságmérő és iránytű külső/belső hőmérő kombináció látványos, de tök felesleges dolog.
Egyedül a kis voltmérőnek kellett egy megfelelő helyet találni, de mivel az is a műszerplatformra kerül így az szerelésnél, le fel rakásnál is egy egységet képez.
A vízhőfok mérő beszerelése a motorblokkot elhagyó fő vízcsőbe integrált adapterrel lett megoldva. Be lehet kötni a gyári vízgomba helyére is, de akkor a gyári műszert kiitatjuk. Így viszont tájékozódunk közvetlenül a blokkot körülvevő víz hőfokáról és az azt elhagyóéról is illetve látjuk mikor nyit/zár a termosztát és indul meg a keringés a hűtő felé.


Az olajnyomásmérő beszerelése kétféle módon javasolt.
Az egyik, hogy készít az ember egy esztergályos segítségével egy T elágazást, amit vagy közvetlen a gyári gomba helyére csavar vagy egy úgynevezett DAS csővel felhozza a motortérbe és ott csavarja bele a gyári és az új műszer jeladóját.



A másik és mi ezt választottuk, hogy a motorblokk és az olajszűrő közé egy adapter kerül, melyen helyek vannak a különböző érzékelő gombáknak. Mi ide tekertük be az új műszert és a gyári vészjelző bombáját is és még mindig maradt rajta egy hely egy olajhőmérő műszerhez. 


A turbónyomás műszerbe való bevezetése igen egyszerű, mert a turbó és az úgynevezett wastegate szelep közé kell egy kis T elágazással bekötni. 


De javasolt egy tisztességes fekete autóboltos vagy légtechnikai csővel csatlakoztatni és nem a többnyire hozzá kapott átlátszót használni. 
A voltmérő pedig bármelyik pozitív kábelre csatlakoztatható közvetlenül a műszeregység mögött.
Természetesen az új műszerek saját megvilágítását aztán bekötjük a gyári műszeregység világításáért felelős áramkörébe. 
Jó barkácsolást!